Alahai, susah betul bila orang miskin lupa diri..

Aku mengharungi minggu ini dengan bengkak yang makin membesar di hati. Entah kenapa, susah betul bila ku pujuk hati ini untuk melupakannya. Dia terlalu besar bagi ku. Bermula dari lagu kebangsaan negaraku dicanang miliknya, sehinggalah gaji rakyatnya yang tidak punya apa-apa itu mahu dinaikkan, mengkritik mahasiswa negaraku sehinggalah tarian separuh bogel sambil berkemban dikatakan dicuri dari negaranya.

Susah betul bila orang yang rasa kaya tapi miskin, dan akhirnya mengaku semua miliknya. Di sini, aku ingin memberi pandangan bahawa kerajaan Indonesia perlu menyediakan satu cermin gergasi, mungkin setinggi MONAS (monumen nasional) yang kononnya dibanggakan itu, untuk membolehkan rakyatnya mencermin diri sendiri sebelum membicarakan hal orang lain. Kalian warga Indon perlu melihat kepada kaki dan sepatu kalian yang berdebu dan berdaki serta tubuh kalian yang tengik itu sebelum mengomel tentang warna gincu , gaya bertudung, dan lenggok jalan orang lain. Ahh, diri sendiri menumpang dan menyusahkan, masih lagi mengomel.

Aku cuba untuk tidak beremosi tapi, kadangkala, aku terfikir selain dari tujuan tuhan mencipta amarah untuk disabarkan, marah itu juga perlu digunakan, sesekali. Di sini, aku akan buktikan bahawa berkematu dan berdebunya hati rakyat Indonesia terhadap negara kesayanganku.

Buat rakyat Indonesia, semoga ini membuka mata hatimu tentang sebuah kehidupan..

0 comments: